Blagovestenie - Reisverslag uit Craiova, Roemenië van Christine - WaarBenJij.nu Blagovestenie - Reisverslag uit Craiova, Roemenië van Christine - WaarBenJij.nu

Blagovestenie

Blijf op de hoogte en volg Christine

25 Maart 2014 | Roemenië, Craiova

De werkzaamheden hier in Vanju Mare, maar ook in Livezile en Valea Anilor gaan gewoon door. Er is nog een hele wereld te winnen onder deze kinderen, maar het is ook heel erg fijn om met hen te mogen werken. Het is voor hen natuurlijk erg interessant dat er een Nederlandse bij is met blauwe ogen (want dat heeft haast niemand hier) en ze zijn erg lief en aanhankelijk. Dat is leuk, maar tegelijkertijd ook weer niet. Deze kinderen hebben niet geleerd om zich te hechten en liefde te krijgen. Daarom zijn ze gelijk heel aanhankelijk, ook naar vreemden.
De taal gaat me steeds beter af, hoewel het natuurlijk nog wel een barrière is. Ik probeer zoveel mogelijk te vertalen voor mezelf en zoveel mogelijk met de taal te doen. Ik heb afgelopen week een verhaal verteld in het Roemeens en ook een sketch in die taal. Het ging over de toren van Babel, dus dat was wel heel toepasselijk.

Zowel gisteren als vandaag ben ik naar school geweest! Cristina (bij wie ik oa in huis woon) heeft me ooit gevraagd met haar mee te gaan en daar is het deze week dus van gekomen. Gisteren heb ik een les geschiedenis en vandaag een les biologie gevolgd. Gelukkig was er beide lessen iemand om voor me te vertalen. Het viel me op dat de leerlingen erg beleefd zijn. Ze staan op als de docent de klas binnenkomt en ook als ze antwoord geven op een vraag. Misschien ga ik dat ook maar invoeren ;)
Vooral de geschiedenisles vond ik erg interessant. In Roemenië wordt toch weer een ander soort geschiedenis gegeven. Het ging over de eenwording van Roemenië. Daar wist ik weinig van af, dus zo leerde ik ook weer bij.
Ook dit gaat allemaal weer via relaties. Het is niet dat alle docenten op de hoogte gesteld worden dat ik graag een paar lesuren kom volgen. Nellu (de man van het gastgezin waar ik slaap) kent de directrice en zo kon ik een les volgen. Vervolgens zien andere docenten me in school lopen, horen ze van hun collega's hoe het was om mij in de les te hebben en nodigen ze me zelf uit. Dat is helemaal de cultuur hier. Of wellicht willen ze zich voorbereiden als de 'profesoara istoria ollandeza' in de les komt.

Vandaag, 25 maart, is een feestdag in de Orthodoxe kerk in Roemenië, Blagovestenie. In de eerste plaats wordt de Buna Vestire gevierd; het feit dat de engel Gabriel bij Maria kwam om haar te vertellen dat ze zwanger zou worden en Jezus zou baren. Het is vandaag precies 9 maanden voor Kerst.
Aan de andere kant is er nog een heel ander gebruik. Het is begin van de lente en de dag dat de koekoek begint te zingen. Daarom moet je geld gooien naar waar je deze vogel hoort. Als de koekoek met zijn gezicht in jouw richting zingt, brengt dat geluk. Echter, als hij zingt met zijn rug naar je toe, is dat het teken dat hij zich tegen je heeft gekeerd. Dat brengt dus juist ongeluk. Verder is het erg belangrijk dat je `s ochtends water drinkt, want anders spuugt het vogeltje op je.
Ik vind het zelf nogal hilarisch, maar men gelooft hier echt in. Bij Tansa thuis wordt deze dag in ieder geval gevierd. Nellu had ook al gezegd dat er vandaag niet gewerkt zou gaan worden, want het is een feestdag. Zijn drinkmaten waren er al bijtijds vanmorgen. Het is niet goed om honger te hebben vandaag, dus was Tansa al de hele ochtend in de weer met eten bereiden. Ze had ook voor mij vlees op de bbq gedaan en er moet vis gegeten worden. Ik als enorm visliefhebber (*kuch*) was hier natuurlijk heel blij mee..

Dus als je de koekoek hoort.. Weet wat je te doen staat!!

  • 26 Maart 2014 - 10:03

    Ds. ATvBlijderveen:

    Hoi Christine, goed te lezen en geeft een positieve indruk,
    we blijven voor je bidden en danken en vertrouwen dat het een gezegende periode is voor alle betrokkenen. hartelijke groet van de hele gemeente. We staan biddend achter je.
    hartel. groet!

  • 26 Maart 2014 - 12:32

    Corina:

    Wat leuk om zo te lezen. Ik ben voor school wel eens in het buitenland geweest om daar lessen mee te volgen op het basisonderwijs.
    Leuk om dan te zien hoe het onderwijs daar is.

    De tijd vliegt, dus geniet er nog maar even van!


  • 26 Maart 2014 - 17:27

    Ina VanHouwelingen:

    Ha Christine
    Wat mooi om te zien dat je voor zoveel mensen en kinderen iets kan betekenen in Roemenië.
    We wensen je Gods nabijheid.
    Hartelijke groeten van Fam. Van Houwelingen

  • 27 Maart 2014 - 09:28

    Adje:

    Lieve Christine,

    Heel leuk om je verslagen te lezen, het enthousiasme klinkt werkelijk door alle woorden heen. Fantastisch dat je zo met de taal bezig bent om de kinderen beter te begrijpen en directe communicatie mogelijk te maken. Ik heb de indruk dat je in een gezellig gastgezin terecht bent gekomen, volgens mij wordt er goed voor je gezorgd. (Moesten ze eens niet doen!!!) Hier gaat alles gewoon door, de Romereis zit er al bijna weer op. 2 Weken was de Berlijn/Parijsreis. Ik ben weer mee geweest naar Berlijn. Carla was dit jaar ook mee, heel gezellig. Lieve Christine, geniet volop van deze tijd, ik mis je hier wel, maar ik ga er van uit dat je gewoon weer terug komt bij ons. Heel veel liefs en een stevige knuffel van Adje

  • 27 Maart 2014 - 20:11

    Oma Suus En Opa Herman,:

    Dag lieve Christine,

    Wij hebben met grote belangstelling je verslagen gelezen.Ook heel mooi en bijzonder dat je zo goed met de kinderen,gastgezin en predikantenechtpaar kan omgaan.
    Wij wensen je in alles de nabijheid van de Here toe en wees verzekerd van ons meeleven en gebed.

    Veel liefs en de hartelijke groeten van oma Suus en opa Herman.

  • 27 Maart 2014 - 22:06

    Henk&Jeanet:

    Hoi Christine,

    Leuk om je verslagen te lezen, fijn dat je het zo goed maakt! Knap hoor dat je al wat wegwijs bent in de Roemeense taal. We wensen je veel zegen op de plaatsen die je mag bezoeken.

    Hartelijke groet, Henk&Jeanet

  • 01 April 2014 - 14:31

    Helma De Jong:

    Hoi Christine, het is erg leuk om je verslagen te lezen en we sturen het ook steeds door naar de wijkgroep. Positieve reacties komen ook van Jopie van Rossum en Ina van Houwelingen.
    Als adoptiemoeder breekt het mijn hart om te lezen dat de kinderen hechtingsproblemen hebben. Dat zal in hun verdere leven voor problemen zorgen. Fijn dat ze in ieder geval wel steeds liefdevolle mensen om zich heen hebben! Nog gezegende weken toegewenst en we zien uit naar volgende nieuwsbrieven.

    Hartelijke groetjes, Helma (en ook van Rob)

  • 01 April 2014 - 22:19

    Marjanne Den Uil:

    hoi christine,

    Fenna en ik vinden het leuk om je verslagen te lezen. Zo te horen heb je het goed naar je zin en kun je veel voor anderen betekenen.
    Tot op heden ben ik nog geen koekkoek tegen gekomen, alleen maar uilen!
    Geniet van je werkzaamheden, veel liefs van Marjanne

  • 01 April 2014 - 22:48

    Kees Den Uil:

    Ha Christine,

    Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat en je gaven mag inzetten om te dienen.
    Weet je gedragen door gebed.

    Hartelijke groet,
    (ome) kees

  • 02 April 2014 - 09:47

    Jopie Van Rossum:

    Hallo Christine,
    Fijn om weer wat van je belevenissen te lezen. Wat me, net als Helma raakte, was de opmerking over de kinderen, die zich niet kunnen hechten. Dan besef je des te meer wat een voorrecht het is om in een hecht familieverband op te groeien.
    Geniet nog van de resterende tijd, die je daar bent, want volgens mij ben je al zo'n beetje op de helft.
    Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst.

  • 03 April 2014 - 21:58

    Marius:

    Hej Christine,

    Leuk om zo je belevenissen en reisverslagen af en toe te lezen. Erg mooi en dankbaar werk wat je doet en waar je ook gewoon erg van mag genieten. Succes en vooral ook Gods zegen gewenst met en bij alles wat er op je pad komt en hopelijk mag je (nog) tot heel veel zegen zijn.

    Trouwens ook suc6 met je Roemeens weet niet of jezelf het verhaal van de toren van Babel bewust had uitgekozen of dat dit vooraf gepland was ... in dat geval is het goddelijke humor :-)

    Hartelijke groet en we bidden voor je!

    Marius (en Linda)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christine

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 8277

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Christine naar Roemenië

Landen bezocht: